RSS

MEDICINA DE FAMILIE. Hai să-ți povestesc nițel despre asta!

08 Feb

În urma avalanșei provocare de mine ieri, FB, pe subiectul: generalist-pediatru-MF, decid să dezvolt subiectul separat, cel puțin în lumina „Blogului cu sfat medical” pe care îl inteționez. (O să vină săptămâna viitoare, veți afla!). Propun înainte să ne cunoaștem, medici de familie-pacienți. Pornesc de la origini. 1.Înainte de revoluție, specialitatea MF nu exista. Dădeai admitere la medicină, optând din start pentru generală, pediatrie, sau stoma. Pe oricare din ele urma să capeți o slujbă la stat, devenind generalist=medic de circă adulți, pediatru= tot de circă dar pediatrie, sau stomatolog. Odată cu trecerea anilor, îți vei fi dat gradele profesioanle, cel mai înalt fiind acela de medic primar. Puteai însă să te și desprinzi de bază, devenind „medic specialist”: orl, chirurg, internist, etc. Oricând un chirurg se putea răzgândi și să lase chirurgia, mergând să profeseze la un dispensar rural, de exemplu, și să facă „medicină generală”. Asta teoretic, fiindcă practic nu cred ca vreun chirurg să fi făcut așa o dobitocie. DAR!!! de voia, PUTEA. Urmăriți mai jos, veți vedea că AZI un chirurg NU se poate face MF fără examen de rezidențiat și acces în specialitatea MF. 2. După revoluție s-a înființat SPECIALITATEA MF. Ea se obține după terminarea facultății, dând examan de rezidențiat, pregătindu-te încă 3 ani și, la urmă, printr-un examen de specialitate, devenind specialist MF. Asta e AZI!!! Mai exact, medic generalist, azi NU E EGAL cu medic de familie. Nu poți face medicină de familie fără specialitate, nici generalist fiind, dar nici internist, dar nici dermatolog. Este OBLIGATORIU să iei rezidențiatul și să te pregătești cei 3 ani!!! Un dermatolog NU POATE profesa în cabinet MF, după cum nici MF nu poate face legal dermatologie. Concret ce se întâmplă, deci? Termini facultatea și decizi- vând medicamente, rămân așadar la atât, sau fac specialitate? Păi hai să fac specialitate. Care? MF, cardio, chirurgie, urologie, etc…E vital să înțelegeți că AZI, MF este o specialitate, una chiar serios vânată! Recent, un prieten generalist a dat rezidențiatul și NU A OBȚINUT punctaj pentru MF, în schimb ar fi obținut pentru neurochirurgie. De ce? Pentru că la neurochirurgie te apucă andropauza până ești pe mâna ta și până vezi un ban, nu tu familie, nu tu viață socială, nu tu nimic. Câți se bagă? Eu nu m-aș băga. La MF, specializarea e 3 ani, la neurochirurg nu știu câți, 5-7? Oricum, mult mai mulți. Și-n tot acest timp te ține mama și tata, că mori dă foame. De unde apar neclaritățile voastre? De la momentul postrevoluție, când s-a făcut trecerea între sisteme, iar medicii care aveau deja vechime în cabinete și își făsuseră ceaușista stagiatură de 3 ani la un spital, au intrat direct în examentul de specialitate MF, fără să mai treacă prin rezidențiat. De aceea pe parafele MF-ilor voștri mai sunt scrise diverse chestii, fiindcă aparțin generației de trecere. AZI-Un pediatru de la spital nu-și poate deschide cabinet MF în buricul târgului. El trebuie întâi să DEVINĂ MF!!! Adică altă specialitate. La fel și invers. Acu să revenim la copii, adulți. Mefeii au un trunchi de pregătire, în acei 3 ani după facultate, care conține și pediatrie și neonatologie, vaccinologie etc, MULTĂ. Dacă aveți neclarități vă răspund, desigur acelora care recunosc din start că sunt mai bine documentată pe problemă decât o aprozăreasă care are copil cu febră și umblă la un MF pe a cărui parafă scrie ȘI pediatru. Nu mă bag în analiza cauciucurilor de iarnă, nici a noului guvern, ci a specialității mele, despre care probabil știți foarte puțin și greșit.

Anunțuri
 
11 comentarii

Scris de pe 08/02/2015 în Uncategorized

 

11 răspunsuri la „MEDICINA DE FAMILIE. Hai să-ți povestesc nițel despre asta!

  1. ginabradea

    09/02/2015 at 07:52

    Clar si la obiect!

     
  2. mcooper801

    14/02/2015 at 20:38

    multi ani de scoala la medicina asta….ai mare dreptate in tot ce spui….seara faina

     
  3. bibliodevafiliala3

    02/03/2015 at 19:49

    Mi se pare stupid sau nu înţeleg eu bine? Medicul de familie face triajul, recunoaşte bolile şi trimite în cazuri mai grave pacientul către un specialist. Mie mi se pare că medicul generalist, internistul, pediatrul pot să aibă aceleaşi cunoştiinţe pe care le-ar avea şi medicul de familie. Legea şi în cazul ăsta pare ciudată. Dacă eşti medic chirug şi suferi un accident de nu mai poţi opera, trebuie să faci alţi trei ani de scoală să te specializezi pentru medicina de familie? Iar dacă cei mai buni medici sunt oricum cei care optează pentru examenul la MF, cum o să fie ceilalţi, chiar şi după 5-7 ani? Neurochirurgul, cardiologul ar trebui să fie „hardcore” (Grey’s anatomy….) Numai la noi se poate aşa ceva!!!

     
    • Otilia Tiganas

      02/03/2015 at 21:44

      Textul meu a fost unul de informare, nu unul de analiză politică, nici de sistem sanitar, nici de bugete. Apoi- n-am spus că CEI MAI BUNI, ci CEI MAI MULȚI optează pentru… TOCAMI fiindcă pregătirea e mai scurtă și mai rapidă. Optând mulți, crește concurența, iar concurența aduce progres.
      Spui așa- „Mie mi se pare că medicul generalist, internistul, pediatrul pot să aibă aceleaşi cunoştiinţe pe care le-ar avea şi medicul de familie.” Aci greșești. Bate la ușa oricărui internist și vezi dacă știe să urmărească o gravidă sau un sugar. Ia orice pediatru de la spital și vezi dacă cunoaște efectele adverse ale tratamentului cu digoxină. Că toți le-ar putea învăța, repeta în timp? CATEGORIC!! No medicul de familie, față de absolventul de facultate generalist sau specializatul deja pe ceva anume, a parcurs acel timp de studiu. Totu-i ca tu să vrei să înțelegi, sunt convinsă că eu sunt explicită și am talent didactic.

       
      • bibliodevafiliala3

        02/03/2015 at 22:49

        Cred că m-ai înţeles greşit sau eu te-am înţeles greşit. Nu contează. Principalul e că m-am lămurit acum.

         
      • Otilia Tiganas

        02/03/2015 at 23:14

        Bon. Vezi tu, eu încerc să descâlcesc ițele fără aroganță. Pur și simplu să ajut la înțelegerea lor. Cred că îmi fac foarte bine treaba de MF, am avantajul faptului că lucrez la țară, locuiesc în sat, îmi cunosc parohia cum nici popa poate n-o cunoaște. Am ajuns la performanța că oamenii mei, veniți de la spital, trec întâi pe la mine să întrebe dacă sunt de acord cu acel tratament. Eu nu am nevoie să le refuz un bilet de trimitere, fiindcă nici nu mi-l cer cu de la sine putere, iar când zic eu că e de mers mai departe, CHIAR e de mers. Ce înseamnă un MF bun? Să vadă totul unitar, să știe să oprească un tratament antiinflamator dat de reumatolog pe felia lui, fiindcă bolnavul are ulcer cu două perforații, iar reumatologul nu a avut această informație când a decis terapia. Înțelegi? Asta nu înseamnă că reumatologul e bou. E FOARTE bun! Înseamnă doar că EU, MF sunt la fel de bună. Fiindcă eu sunt specializată pe organism ca TOT unitar și veghez să râmână așa, să nu greșească nimeni între paliere. Centralizez toate datele. La mine e cheia.

         
      • bibliodevafiliala3

        02/03/2015 at 23:37

        Sunt convinsă că eşti foarte bună în ceea ce faci. La fel este şi medicul meu de familie şi eu mă duc s-o consult de câte ori mi se prescrie un tratament în altă parte. Am reuşit şi eu să evit câteva boacăne. Este adevărat că doamna doctor a mea, cât şi cea din copilăria mea (pediatre fiind) au reuşit să fie doctori de familie remarcabili. Poate de asta credeam greşit că şi un pediatru poate face munca de MF. La pediatra mea, care-mi era şi vecină, mă ducea mama pentru toate problemele şi merg şi acum în vizită când merg la ai mei. Eu nu vreau să zic nimic de rău de medicii ce au terminat facultatea după Revoluţie. Oricum sunt pe principiul că omul sfinţeşte locul. Sunt convinsă că nu sunt foarte mulţi medici de ţară atât de dedicaţi meseriei cum eşti tu. Socrul meu are probleme că mai mult îl consultă asistenta decât doctoriţa. Dar este un caz particular. Doctoriţa nu locuieşte în sat, face naveta la vreo 40 de km şi merge destul de rar şi stă foarte puţin la cabinet. Oricum, mă gândesc că nu este o regulă asta. Sper să fie o abatere de la regulă, de fapt. Dar aşa rar cum a venit, totuşi ea l-a trimis pe socrul meu la spital când a fost nevoie, aşa că este un medic competent dar, din păcate, nu-i foarte prezent.

         
  4. Mirela

    18/11/2015 at 20:04

    unde se pot lasa mesaje in privat?

     
  5. scalene

    10/08/2016 at 08:40

    Comment!Pt cei care cunosc mai putin situatia dinainte de 1990!Un medic care a terminat medicina generala pediatrie similar cu un medic care a terminat medicina generala adulti era obligat sa efectueze 3 ani de practica in spital cu rotatii la 6 luni pe specialitatiile importante si examen sustinut in fata unei comisii formate din 3 medici pe specialitate respectiva,doi examinatori fiind detasati din alte centre universitare.Si da ….specialitatiile din rotatii nu erau doar pe pediatrie (medicina interna,chirurgie si ortopedie adulti ,urologie,,neurochirurgie,policlinica adulti etc)faceau garzi ,triaje in urgente,sondare vezicala intrau in operatii).Interesant este faptul ca acesti medici au cele mai multe probleme daca doresc obtinerea unui certificat de conformitate pt ca nu -i asa daca nu te-ai specializat ca medic de familie…nu ai terminat facultatea de medicina generala adulti..,sau nu ai alta specializare prin rezidentiat nu esti practic nimic dupa 9 ani de invatamant medical!..

     
    • Weronika

      28/08/2017 at 13:06

      Hm, atunti care e cea mai buna optiune pt copil de 2 luni? La ce fel de medic in sistem de stat ar fi bine sa-l inscriu?? Te rog! 🙂 mama.

       

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

 
%d blogeri au apreciat asta: