RSS

Primul tău naș a fost George Călinescu!

26 Feb

calinescu_39271300

O poveste dragă mie, caldă tare, niciodată povestită.

Țin în mână un volum vechi, pagini îngălbenite, Enigma Otiliei de George Călinescu. Copertă din pânză roșie, decolorată de vremuri și ea. Nu mai este roșul aprins care trebuie că a fost pe atunci. Pe prima pagină, scrise cu stiloul, cerneală albastră, fraze ale bunicului meu, Vladimir Bondarenco. Volodea. Îl numeam „bunițcu”. A fost o iubire pătimașă între mine și bunicul meu, marea mea iubire, divinitatea ne-a dat timp împreună până în clasa a zecea a mea. Când s-a stins, odată cu bunițcu s-a stins ceva din mine. Irecuperabil și irepetabil.

Scria el, caligrafic, îngrijt și impecabil ortografic, (fusese învățător), scria el pe prima pagină a cărții:

„Vezi, micuțo, bunicul îți oferă această carte de ziua ta, cînd împlinești doi anișori. O amintire azi nepotrivită cu vârsta dar, mîine cînd vei fi mare, vei ști că numele tău de aici se trage. Deci primul tău naș a fost George Călinescu, apoi bunicul, căruia i-a plăcut numele eroinei (nu mă pronunț cum îi văd firea!).

Au consimțit și ceilalți cărora le ești dragă și astfel ai devenit Otilia (Otilica, Otica, Tica, Oti, Lia). Nu știu dacă îți va plăcea numele tău. Mie îmi este drag când, mai ales, îl leg de tine, dragostea și bucuria bătrîneței mele fericite.”

azi, 11 august 1965, Satu-Mare

A fost o mare iubire, una pătimașă, între mine și bunicul meu. Ceva despre care nu am scris niciodată până azi. Am păstrat în mine, n-am simțit să vorbesc despre. Acuma simt. Deci scriu.

otilia

 

 
2 comentarii

Scris de pe 26/02/2015 în Uncategorized

 

2 răspunsuri la „Primul tău naș a fost George Călinescu!

  1. simf

    21/08/2015 at 10:28

    Asta editie, din 82, o am si eu. Am cumparat-o cand a aparut, am iubit-o, am fost la sesiunea de referate si comunicari cu un referat cu tema Enigma feminitatii la otilia – si eram in primul sau in al doilea an de liceu, nu studiasem romanul la clasa.
    Apoi am pierdut-o, am imprumutat-o cuiva (si eu nu prea imprumut carti) si faptul ca nu s-a intors a lasat un gol in mine, nu in biblioteca, pentru ca am cumparat o alta editie. Intre timp, am gasit la anticariat pe cea din 82 si am cumparat-o.
    Mi-ar fi placut sa ma cheme Otilia. 🙂

     

Lasă un răspuns

 
